Harname~Ceren Çalışkan

 

Evvel zaman içinde kalbur saman içinde , develer tellal iken 

pireler berber iken köyün birinde bir eşek varmış 


Bu eşek zayıf mı zayıf, bakımsız mı bakımsız  pasaklı bir eşekmiş. Kah odun taşır kah sahibini gezdirirmiş. Yaralarının biri savar diğeri başlarmış, acı içinde bir hayat sürüyormuş 


Yine bir gün eşek ahırda sahibi arkasına yük koyarken gözü az ötedeki incir ağacının altındaki öküze  ilişmiş. Bu öküz irimi iri güçlü mü güçlü heybetli gözüküyormuş . Dahada dikkatli baktığında orda tek başına otlandığını görmüş . Bizim eşeği görmeniz lazımdı hem öküzü kıskanıyor hemde haline üzülüyormuş . Eşek düşünmüş düşünmüş ve birden arkasındaki yükü düşürerek ahırdan bir hışımla çıkmış sahibinin bağrışlarını hiçe sayarak incir ağacının oraya gitmiş 


Ağacın oraya vardığı vakit başlamış öküzü incelemeye ben neysem bu benim tam zıttım diye düşünmüş haline üzülmüş Sormuş öküze 

-Ne iş yaparsın ki bu kadar iştahla ot yersin çok çalışıyo olmalısın 

Cevabı gecikmemiş öküzün 

-ben iş yapmam yaptığım tek iş yemek yemek sütümüde kendim sağmam o iş sahibimde 

Eşek şaşırmış hiç bi iş yapmadan özgürce dolaşıp yemek yemek (vay be) nasıl olur ama . Başlamış ormanda dolaşmaya kurda kuşa sormaya . Tüyleri mavi mi mavi bir kuşla karşılaşmış 

- merhaba kuş sana bir sorum olacak bendeki bu zayıf çelimsiz bir vicudu nasıl öküze dönüştürebilirim 

Kuş anlamaz yüzünü buruşturarak cevap verir 

-sen ne zannediyorsun beni benim vücudum gibi aklımda küçüktür doğru düzgün de sor sorunu 

Eşek kuştan hayır gelmeyeceğini anlayıp aslana gider 

- Aslan kardeş söyle bana bendeki bu cılız güçsüz vücudu nasıl bir öküze dönüştürebilirim anlat bana 

Aslan tacını düzeltip bir bilgin gibi cevabı yapıştırmış 

-banada öyle benzemek isteyenler var mesela kaplan o yüzden sana yardımcı olamam sen busun güçsüz cılız bi eşeksin ama eğer bana bir geyik getirirsen sana bir iksir hazırlayıp seni istediğin şeye dönüştürebilirim 

Eşek koşmuş geyik aramaya gezmiş gezmiş ilerde bir geyik sürüsü görmüş mutlu olmuş yine yola koyuldu ilerledi ilerledi yoluna bir şelale çıkmış onun üzerinden atlayıp işini bitirecekti . 


Tam şelalenin dibine gelmiş atlayacaktı ama korktu sonra düşündü bu yollarda üstünde yüküyle geçtiği aklına gelmiş bundan daha zor koşullarda olduğu aklına geldi . Ve bir güçle sıçramış (ama dur) bizim eşeğin aksiliği tuttu akıntıya kapılıvermiş (ve işte ) bir dala tutunu vermiş yukardan gelen bir sesle 

-hey eşek kardeş uzat elini hadi 

Eşeğin başka bir çaresi yoktu elini uzattı ve onu kurtaran bir geyikti . Sonunda yukarı çıkmıştı şükürler olsun 

-senin ne işin var burda iyiki bu kadar zayıfsın yoksa seni nasıl tutar çekerdim kurtaramazdım seni ama bişey itiraf edeyim bu şelaleden atlamayı düşünecek kadar cesaretli olmana hayran kaldım çok cesursun 

Bizim eşek şok duyduklarına inanamıyordu bunlar duydukları  gerçek miydi 

- gerçekten mi daha önce hiç böyle düşünen olmamıştı 

Daha sonra bizim eşek başlamış olanları anlatmaya anlatmış anlatmış 

-demek beni aslana yem diye götürecektin oda sana bi iksir verecek safsın sen saf ama şunu unutma eğer sen başından beri haline şükretseydin bu olanların hiç biri başına gelmeyecekti . Ama hala geç değil 

Eşek atılmış 

-söyle bana neyime şükredeyim benim neyim fazlaki şükredeyim anlat bana 

-mesela şu an bir öküz olmadığın için şükretmeyle başlayabilirsin 

Eşek şaşırır halbuki başından beri o öküz olmak istiyordu 

-sence neden sahibi öküzü tıka basa yediriyor o etlensin etinden faydalanalım diye sahibi bu denli besler onu 

Eşek geyiğin yanından ayrılır başlar düşünmeye gerçektende geyik haklıydı ben her  aman bardağın boş tarafından bakmışım halbuki dolu tarafından baksam daha mutlu olurdum diye düşünmüş . Başlamış haline şükretmeye sanki şükrettikçe daha güçleniyordu . Eve dönmüştü sahibi şaşırmış bu benim eşeğim olamaz diye düşünmüş  

Aylar yıllar geçmiş eşek haline şükrediyor sahibi ise eşeğe artık iyi bakıyordu . Gökten üç elma düşmüş biri benim ağzıma biri senin ağzına biri ise bizim eşeğin ağzına 




Yorumlar